BETALNINGSVILLKOR

Biljett är giltig för angiven dag och tid då resan är bokad. Bokad biljett kan användas på övriga avgångar samma dag men då i obokad kö. Öppen biljett är giltig i obokad kö. Ingen återbetalning görs för missad eller ej avbokad resa. Om avgången ställs in, återbetalas det inbetalda beloppet. Bokningen kan avbokas/ändras kostnadsfritt med mer än 7 dagar innan avresa. Vid avbokning/ändring av resa med mindre än 7 dagar innan avresa görs ingen återbetalning.

Varje bokning har ett bokningsnummer och varje biljett i bokningen har en unik streckkod som scannas vid ombordstigning och därför kan du själv skriva ut dina biljetter. Bokning och biljetter erhålles efter betalning. Vid ombokning måste nya biljetter skrivas ut. Vid köp i webbshop sändes bekräftelse och biljetter via mail men det är även möjligt att få biljetter utskrivna på biljettkontoret i Landskrona eller i biljettautomaterna i terminalerna. Då måste ert bokningsnummer anges, detta nummer finner ni i er bekräftelse. Kontrollera alltid att uppgifterna på bekräftelse och biljetter stämmer överens med din önskan.
 

PERSONUPPGIFTSPOLICY

På Ventrafiken värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. Vi vill att du känner dig trygg i att dina uppgifter är säkra hos oss och att du förstår hur vi använder dessa, har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss. I denna personuppgiftspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information. Ventrafiken utför all hantering av personuppgifter i enlighet med EUs integritetslagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation).

Vad är en ’personuppgift’ och vad är ’behandling av personuppgifter’?
En personuppgift är varje upplysning som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person, såsom exempelvis namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer eller registreringsnummer.

Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, ändring, lagring, bearbetning och radering.

Notera gärna att det är frivilligt att lämna dina personuppgifter, men i vissa fall kan vi inte tillhandahålla dig den tjänst och/eller produkt du beställt om du inte lämnar dina personuppgifter.

Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Rederi Ventrafiken AB är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar för att behandlingen sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.

Hur vi samlar in information om dig?
När ni köper och bokar biljett i Ventrafikens webshop eller via telefon registreras era uppgifter i biljett- och bokningssystemet CarRes. Vi samlar in information om dig som du lämnar när du exempelvis bokar en resa, registrerar dig som ny kund, köper periodkort, e-postar eller ringer till Ventrafiken.

Uppgifter som samlas in i samband med bokning av resa eller köp av biljetter
När du bokar en resa hos Ventrafiken eller köper periodkort samlar vi in personuppgifter från dig för att kunna genomföra din beställning. Det kan vara uppgifter om namn, kontaktuppgifter, e-postadress och registreringsnummer. I samband med bokning samlar vi också in betalningsuppgifter.

Uppgifter som samlas in vid personlig kontakt
När du kontaktar Ventrafiken via telefon, e-post eller på andra sätt samlar vi in personuppgifter från dig, såsom namn och bokningsnummer, för att kunna besvara din fråga eller hantera ditt ärende. Beroende på hur du väljer att kontakta oss kan vi också samla in kontaktuppgifter som t.ex. e-postadress eller telefonnummer.

Uppgifter som samlas in när du prenumererar på trafikinfo via sms eller e-post
Om du väljer att prenumerera på trafikinfo via mail eller sms samlar vi in namn, e-postadress och telefonnummer för att kunna informera er vid t.ex. eventuella trafikändringar.

Uppgifter som samlas in om du väljer att registrera dig som pendlarkund
Om du väljer att registrera dig som pendlarkund på Ventrafiken samlar vi in ditt namn, kontaktuppgifter samt registreringsnummer. Detta för att förenkla vid dina framtida bokningar.

 

Hantering och lagring av personuppgifter

Ventrafikens rättsliga grund att behandla dina personuppgifter
Ventrafiken behandlar dina personuppgifter lagenligt. För att vår behandling av dina personuppgifter ska vara laglig, krävs det att den är nödvändig för att fullgöra avtalet med dig. Behandlingen av dina personuppgifter får också göras efter en intresseavvägning, där Ventrafikens intresse av att utföra en behandling av uppgifter vägs mot ditt intresse av integritetsskydd eller sedan du har lämnat samtycke till behandlingen. Ett samtycke lämnas separat och du kan alltid återkalla det genom att kontakta bokningen. För att kunna tillhandahålla tjänster och produkter till dig behöver vi behandla dina personuppgifter. Här nedan hittar du information om för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter och med stöd av vilken rättslig grund.

Det kan även förekomma att samma personuppgift behandlas både med stöd av fullgörande av köpeavtalet, specifikt av samtycke eller med stöd av att uppgiften är nödvändig för att uppfylla andra rättsliga förpliktelser. Det innebär att även om du återkallar ditt samtycke och den behandling som grundas på samtycket upphör, kan personuppgiften ändå finnas kvar hos oss för de andra angivna ändamålen. I huvudsak behandlar vi dina uppgifter för att fullgöra ett köpeavtal.

Personuppgifter vi samlar in och för vilket ändamål

Ändamål: För att kunna hantera bokning och köp av biljetter och periodkort
När du har bokat en resa med oss använder vi dina personuppgifter för att skicka en bokningsbekräftelse, information om din kommande resa, samt biljetter. Inför din resa skickar vi vid behov viktig information via e-post till den adress som har angetts i samband med bokningen. Det kan vara uppgifter om trafikinformation samt information om avvikelser, som t.ex. ändringar i gällande tidtabell och ombokningar. När du köper ett periodkort behöver vi även ditt fullständiga namn, eftersom månad/årskort är personliga.
Rättslig grund: Fullgörande av köpeavtal. Denna insamling av personuppgifter behövs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.

Ändamål: För att kunna hantera kundserviceärenden
Vi använder dina personuppgifter för att kunna ge dig service om du kontaktar oss med frågor, synpunkter eller t.ex. reklamationer. Vi använder ditt namn och bokningsnummer för att identifiera dig och din resa. Vi använder dina kontaktuppgifter för att kunna kontakta dig i samband med frågor och ärenden. 
Rättslig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt, och ditt, berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden.

Ändamål: För att kunna skicka ut trafikinformation
Vi använder dina personuppgifter för att kunna kontakta dig vid ev. trafikstörningar samt för att kunna skicka ut trafikinformation.
Rättslig grund: Samtycke

Ändamål: För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser
Behandling av dina personuppgifter kan slutligen också komma att ske för att vi ska kunna uppfylla förpliktelser enligt lagar och förordningar, till exempel gällande säkerhet och bokföring.
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
De personuppgifter vi samlar in lagras enbart så länge som det krävs för att uppfylla ändamålen med behandlingen, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas eller avidentifieras dina uppgifter på ett säkert sätt, så att de inte längre kan kopplas till dig.

Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.

Vilka kan komma att behandla personuppgifterna?
I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner.

Vi använder oss av ett antal externa leverantörer som lagrar och hanterar personuppgifter åt oss, så som leverantörer av bokningssystem och betallösningar. För det fall vi överför personuppgifter till en leverantör som är vårt personuppgiftsbiträde ingår vi alltid nödvändiga avtal för att säkerställa att vi behåller kontrollen över personuppgifterna och att dessa hanteras lagenligt med största säkerhet av vårt personuppgiftsbiträde. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:

IT-tjänster och system
Vi har ett externt bokningssystem, CarRes, som vi använder för att kunna boka och sälja biljetter och periodkort. Vi har även företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar. Uppgifterna behandlas i dessa system för att bland annat kunna leverera och administrera din resa och hantera kundvårdsärenden.

Kontakttjänster
Vi använder oss av externa leverantörer för att tillhandahålla information via SMS vid trafikändringar. Dessa leverantörer får tillgång till personuppgifter i form av namn och telefonnummer.

Betallösningar 
Vi använder oss av externa leverantörer för att hantera betalningar. Dessa leverantörer får tillgång till personuppgifter i form av namn och betalningsinformation. Denna hantering är nödvändig för att vi ska kunna leverera de tjänster du har beställt från oss.

 

Dina rättigheter samt kontakt

Vad har du för rättigheter som registrerad?
I enlighet med gällande lagstiftning har du ett antal rättigheter som innebär att du kan få information om, och kontroll över, dina personuppgifter.

Du har rätt att, genom en skriftlig ansökan, begära ett registerutdrag från Ventrafiken om vilka personuppgifter som finns registrerade på dig. Du har rätt att få dina personuppgifter raderade i de fall behandlingen baseras på samtycke. Du har rätt att invända mot all behandling av personuppgifter i de fall behandlingen bygger på en intresseavvägning.

Vi vill säkerställa att de uppgifter vi har om dig är korrekta, om vi har felaktig information om dig ber vi dig kontakta oss. Uppgifter som upptäcks vara felaktiga, missvisande eller ofullständiga, kommer att rättas, kompletteras, avidentifieras eller raderas på din begäran eller på eget initiativ. Du kan när som helst begära att få dina personuppgifter rättade om uppgifterna är felaktiga.

Klagomål till tillsynsmyndighet
Du har alltid rätt att framföra klagomål om vår behandling av dina personuppgifter till en tillsynsmyndighet som i vårt fall är Datainspektionen. För kontaktuppgifter, se www.datainspektionen.se.

Vad innebär det att Datainspektionen är tillsynsmyndighet?
Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen.  

Hur kontaktar du oss vid frågor om dataskydd?
Om du har frågor kan du alltid kontakta Ventrafikens bokningskontor:
Rederi AB Ventrafiken
Adress: Skeppsbron 2, 261 35 Landskrona
Organisationsnummer: 556236-8620
Telefonnummer: 0418-473 473
E-postadress: dataskydd@ventrafiken.se

Ändring av personuppgiftspolicyn
Vi kan komma att göra ändringar i vår personuppgiftspolicy. Den senaste versionen av personuppgiftspolicyn finns alltid här på vår hemsida.


  

BEFORDRINGSVILLKOR

För passagerarbefordran med Rederi AB Ventrafikens fartyg gäller följande villkor:
 

1. Rederiet är berättigat att indraga turer, utföra transporten med annat fartyg, ändra turlista, ändra avgifter eller befordringsbestämmelser utan föregående varsel.

2 Rederiet ansvarar inte för:
a) personskador för tiden innan passageraren går ombord eller efter det att denne gått i land,
b) handresgods för tiden innan godset förts ombord eller efter det att godset förts i land,
c) levande djur,
d) pengar, värdepapper, konstföremål eller andra dyrbarheter,
e) förlust, minskning eller skada orsakad av händelser utanför rederiets kontroll,
f) dröjsmålsskada eller indirekt skada.

3. Rederiets ansvar är under alla förhållanden begränsat i enlighet med sjölagens bestämmelser,
15 kap. 21 §. Vidare står passagerare själv risken intill de belopp som anges i 15 kap. 22 §
samma lag.

4. Samtliga förbehåll och begränsningar som rederiet äger åberopa enligt lag och dessa villkor
gäller även till förmån för fartygets befäl, besättning, agenter och andra för vilka rederiet
ansvarar.

5. Rederiet förbehåller sig rätten att transportera gods och resgods på däck.

6. Passagerare som vill föra ombord resgods som kan medföra fara eller väsentlig olägenhet för person eller egendom är skyldig upplysa rederiet om godsets egenskaper. Resgods av denna art som har förts ombord utan rederiets kännedom har rederiet rätt att föra i land, oskadliggöra eller förstöra utan skyldighet att ersätta skadan.

7. Skriftlig underrättelse om skada eller förlust ska tillställas rederiet genast, dock senast inom 14 dagar.

8. Tvister om detta befordringsavtal ska avgöras vid Malmö Tingsrätt.

9. Krav med anledning av befordran skall anhängiggöras vid ovan nämnd domstol senast två år efter resans slut eller när resan skulle ha avslutats.

10. Sjölagens regler för passagerarbefordran tillämpas på befordran av passagerare och resgods om inte annat stadgas ovan.